Vårt viktigaste uppdrag är att få våra hyresgäster att trivas

Leende man stående framför en lekplats.

Att vara lyhörd och visa omtanke om våra hyresgäster är två viktiga ingredienser i vårt arbete för att få Sveriges nöjdaste hyresgäster. Under de senaste åren har en mängd åtgärder genomförts för att öka trivseln och tryggheten i våra bostadsområden och glädjande nog syns resultatet bland annat i den årliga kundenkäten.

Väsbyhems resa mot att bli Sveriges bästa hyresvärd har pågått i cirka tio år och det ligger mycket hårt arbete bakom de fina omdömen som vi numera får av våra hyresgäster. Joakim Bysell, förvaltningschef på Väsbyhem har varit med från starten.

  • Vi har gjort en förflyttning från att vara fastighetsfokuserade till att hyresgästerna och deras trivsel står i fokus. Vi har blivit en mycket mer flexibel organisation som lyssnar in hyresgästernas synpunkter samt erbjuder dem valmöjligheter, säger Joakim Bysell.

På Väsbyhem tas en mängd olika beslut varje dag. Det som förenar dem är att hyresgästperspektivet alltid finns med, oavsett om det handlar om en fastighetsrenovering eller vad som ska planteras på innergårdarna.

Även vår organisation speglar vårt synsätt. De delar av organisationen som jobbar närmast våra kunder ligger inom samma avdelning, det vill säga förvaltningen. Den löpande skötseln köper vi från en extern part så att våra utemiljövärdar kan fokusera på helheten, det vill säga att rondera sina områden och göra det fint på innergårdarna.

Grillplats med röda bänkar under ett tak och en blomrabatt i förgrunden.

Grillplats i bostadsområdet Odenslunda

Utemiljön är en viktig fråga för många hyresgäster, det är något som alla ser och ofta har åsikter om. Det märks inte minst i vår årliga kundenkät, som genomförs av AktivBo och som är ett komplement till alla våra boendedialoger och gårdsmöten.

Vi lyssnar och agerar och skruvar hela tiden på våra rutiner för att skapa större kundnytta. Just nu håller vi på att ta fram en ny områdesindelning som ger kvartersvärdarna ansvar för färre lägenheter och möjliggör att de kan ta ett ännu större helhetsansvar för sitt område.

Utöver den årliga kundenkäten, som är ett viktigt verktyg i förbättringsarbetet, mäter Väsbyhem även löpande hur nöjda hyresgästerna är med inflyttningsprocessen. Detta har bland annat lett till en del förbättringar i informationen som nya hyresgäster får vid inflyttningen. Resultatet i årets kundenkät visar att våra hyresgäster fortsätter att trivas och känner sig allt mer trygga i sina boendemiljöer. Det som länge drog ner betyget handlade både om den fysiska säkerheten, som till exempel inbrottsskydd, och den upplevda tryggheten i området. Men tack vare ett nära samarbete med kommunen, polisen och andra fastighetsägare är vi på god väg att få bukt med problemen.

Sedan 2015 har Väsbyhem jobbat på bred front med trivselskapande åtgärder. Något av det första man gjorde var att se över och förbättra belysningen i och runt bostadsområdena. Numera görs en belysningsrond varje torsdag för att säkerställa fungerade belysning samt att det är ordentligt upplyst överallt. Väsbyhem har även infört ronder varje måndagsmorgon för att se till att det är rent och trivsamt på innergårdar och i trappuppgångar.

Vi tar också in önskemål från hyresgäster på vad de skulle vilja förbättra på sina gårdar. Det kan till exempel handla om att klippa ner en buske som skymmer sikten, ta in fler sittbänkar eller få fler blommor i rabatterna.

En viktig satsning i Väsbyhems trygghetsskapande arbete är trivselcertifieringen av alla fastigheter som påbörjades förra året. Som en del av det arbetet inbrottssäkras bland annat förråd och allmänna utrymmen utrustas med rörelsestyrd belysning. 

Något som också har fångats upp via kundenkäten är att det på vissa ställen har funnits problem i trafikmiljön på innegårdarna. För att få stopp på bland annat onödig trafik på gårdarna ser vi över infarterna, sätter upp bommar och kompletterar med olika typer av farthinder. Något som har gett snabb effekt och som uppskattas av våra hyresgäster.

Vuxennärvaro utomhus på kvällar och helger är också något som stärker tryggheten. Ett sätt att inspirera till det är den upplysta hundslinga som Väsbyhem har anlagt i Sigma och Apoteksskogen. I Sigma har en tillgänglighetsanpassad lekpark byggts. Lekparken är anpassad för barn med olika funktionsvariationer. Helt i linje med Väsbyhems vision – ”En värd för alla”.

Lekplats med klätterställning vid ett flerbostadshus.

Tillgänglighetsanpassad lekplats i bostadsområdet Sigma

Vårt viktigaste mål är att fortsätta ha Sveriges nöjdaste hyresgäster och det finns en vilja hos alla att skapa hem som människor trivs i.

Fångar upp hyresgästernas synpunkter

Årets kundenkät visar att de flesta hyresgäster är väldigt nöjda med sitt boende, men att det finns förbättringsområden inom bland annat snöröjning och sophämtning.

I september delades Väsbyhems årliga kundenkät ut till hälften av alla hyresgäster. Svaren är nu sammanställda och går att se uppdelat på olika bostadsområden, fastigheter och trappuppgångar.

  • Vi ligger i toppskiktet inom de flesta områden som undersökningen mäter – från trygghet till att det är snyggt och rent. Under lång tid har vi arbetat på flera fronter och nu ser vi resultatet av det, säger Joakim Bysell, förvaltningschef på Väsbyhem.

Men årets kundenkät visar också att det finns några förbättringsområden, bland annat inom snöröjning och sophämtning. Inför årets säsong har vi haft samtal med vår snöröjningsentreprenör som nu har förstärkt med fler maskiner och personal för att säkerställa högre kvalitet framöver.

När det kommer till sophämtning har Väsbyhem en tätare dialog med kommunen som ansvarar för den, och förhoppningen är att sophämtningen kommer att hanteras betydligt bättre framöver.

 

Text: Jacqueline Fahlander. Bilder: Gustav Gräll/Väsbyhem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Våra Kvarter

I senaste numret av Väsbyhems hyresgästtidning berättar Väsbyhems förvaltningschef Joakim Bysell om vägen mot att ha Sveriges nöjdaste hyregäster.

Framsida på tidningen Våra kvarter som visar en man i en reception.

Du hittar tidningen Våra Kvarter som pdf här på vår hemsida om du vill läsa fler artiklar.

Våra Kvarter delas ut fyra gånger per år till Väsbyhems hyresgäster.