Hyran ska alltid betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan. Det innebär att hyran för till exempel april ska vara betald senast den sista mars.

Det finns olika sätt att betala hyran på. Du kan välja mellan att betala hyran på den hyresfaktura som Väsbyhem skickar ut per post varje månad omkring den 12:e eller så kan du välja att betala din hyra med e-faktura eller autogiro. 

Har du Kivra?

Om du är ansluten till den digitala brevlådan Kivra får du hyresfakturan där i stället för i din fysiska brevlåda. Du kan alltid göra ett aktivt val hos Kivra om du vill att hyresfakturan ska komma i din fysiska brevlåda.

E-Faktura

Med e-faktura blir det enklare att betala. Betalning sker på förfallodagen och alla uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum, belopp och bankgironummer är redan ifyllda. Du behöver bara kontrollera uppgifterna och godkänna för betalning.

Betala hyran med e-faktura

Du anmäler via din internetbank om du vill ha e-faktura. Det innebär att du inte får någon hyresfaktura på papper, du får istället en elektronisk hyresfaktura i din internetbank.

Nu finns möjligheten att även annan än kontraktsinnehavaren kan betala hyran via e-faktura.

Avanmälan av e-faktura

Om du vill avanmäla E-faktura så går du in i din internetbank och gör en avanmälan.

Autogiro

Med autogiro dras hyran automatiskt från ditt bankkonto och betalas alltid på förfallodatum. Det enda du behöver tänka på är att täckning finns på ditt bankkonto.

Betala hyran på autogiro

Logga in på din bank, leta fram autogiro och sök sedan fram AB Väsbyhem och följ instruktionerna.

Det går även att skicka eller lämna in en ifylld blankett för autogiroanmälan till oss. Blanketten kan fås i vårt Kundcenter. 

En bekräftelse på att medgivandet är registrerat kommer från din bank. Betalning via autogiro börjar gälla när det står ”beloppet dras via autogiro” på hyresfakturan och summan är makulerad.

Som autogirokund kan du se din hyresfaktura via E-faktura i din internetbank. Anmälan av detta gör du i din internetbank.

Täckning på kontot

Täckning måste finnas på kontot senast 1-2 dygn innan förfallodagen. Det går inte att sätta in pengar samma dag som hyran ska dras. Skulle täckning saknas måste manuell inbetalning ske omgående för att undvika kravavgifter.

Byte av konto/bank

Om du byter kontonummer eller bank ska du kontakta din bank.

Avanmälan av autogiro

Om du vill avanmäla autogiro ska du kontakta din bank.

Vilken dag dras autogiro?

Autogiro dras alltid den sista vardagen i månaden. Infaller förfallodagen under en helgdag dras autogirot sista vardagen innan. Dragning sker endast en gång.

Hyresfakturorna finns på Mina sidor

Om du loggar in på Mina sidor kan du se dina aktuella och historiska hyresfakturor under Mina hyresavier/fakturor. Hyresfakturan finns även som pdf. 

För att se om hyran är betald

Det framgår i pdf-fakturan om hyran är betald.

Under Aktuella avier/fakturor framgår det om fakturan är betald eller obetald. 

Om du behöver en ny hyresfaktura är du också välkommen att kontakta vårt Kundcenter på telefon 08-590 980 00 så skickar vi en ny hyresfaktura till dig.

OCR-nummer

Om du betalar via internet måste du ha ett OCR-nummer. Om du loggar in på Mina sidor kan du se OCR-numret under Min hyra. Du kan naturligtvis också ringa till oss på telefon 08-590 980 00.

Vems ansvar?

Det är alltid hyresgästens ansvar att kontrollera att hyran är betald i tid oavsett vilket betalningssätt man använder.

Kontakta oss om du har problem med att betala hyran

Om du betalar hyran för sent kommer du att få ett inkassokrav med en extra avgift. Om du upprepade gånger inbetalar hyran sent eller inte alls riskerar du dessutom att ditt hyreskontrakt sägs upp. Det är därför viktigt att alltid betala hyran i tid.

Om du skulle vara sen med hyran bör du höra av dig till oss så snabbt som möjligt för att diskutera situationen, detta innebär dock inte att eventuella räntor och avgifter tas bort.

Det är också bra att kontakta sociala myndigheter eller konsumentvägledningen för att få hjälp.