Frågor och svar - Bo hos oss

Det här är några vanliga frågor vi brukar få. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här.

Frågor om hyresbetalning

 

Hyran betalas alltid i förskott och ska vara betald senast sista vardagen i månaden innan. Det är alltid ditt ansvar att försäkra dig om att hyran är betald i tid. Exempel: hyran för april månad ska vara betald senast den sista mars.

Ja, med autogiro betalas din hyra alltid på förfallodatum och hyran dras automatiskt från ditt bankkonto. Logga in på din bank, leta fram autogiro och sök fram AB Väsbyhem och följ instruktionerna. Blankett för autogiroanmälan kan även fås från vårt Kundcenter.

Läs mer om autogiro här.

Ja, du anmäler i din internetbank om du vill ha E-faktura.

Läs mer om E-faktura här.

   

Om du loggar in på Mina sidor hittar du dina hyresfakturor och ocr-nummer under Min hyra. Om du behöver en ny hyresavi tar du kontakt med oss via vårt Kundcenter.

   

Nej, hyresbetalning ska ske i tid enligt hyresavtal och hyresslag. Det finns alltid risk att hyresavtalet förloras vid hyresskuld. Vi arbetar vräkningsförebyggande, kontakta oss därför så fort som möjligt vid uppkomna problem.

   

Frågor om ditt hyresavtal

 

Nej, det går inte att skriva till någon person på ett redan pågående hyresavtal.

   

Nej, den som står på kontraktet ska också vara den som bor i lägenheten och vara folkbokförd på adressen.

   

Ja, du får som hyresgäst ha inneboende under förutsättning att du själv samtidigt bor i lägenheten. Du får ta ut hyra av den inneboende, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra som tillsammans blir större än vad du själv betalar i hyra.

   

Om du behöver hyra ut din lägenhet i andra hand ska du fylla i blanketten ”Andrahandsuthyrning” som finns att skriva ut från hemsidan eller kan fås i vårt Kundcenter. Du måste ha fått ett godkännande från oss innan du kan hyra ut din lägenhet i andra hand.

Läs mer om att hyra ut i andra hand här.

   

Det finns olika vägar att gå. Antingen registrerar du dig som sökande och anmäler intresse på de lediga lägenheter du är intresserad av. Du kan också annonsera via Bostadsbytet under Mina sidor. När du hittat någon som du vill byta lägenhet med fyller du och den du vill byta med i en blankett om ”Bostadsbyte” och lämnar in till oss.

Läs mer om Bostadsbyte här.

   

Du måste lämna in en skriftlig uppsägning till oss. Blankett för uppsägning av ditt hyresavtal finns på hemsidan.

Läs mer om hur du säger upp din lägenhet här.

   

Du måste lämna in en skriftlig uppsägning till oss. Blankett för uppsägning av ditt hyresavtal finns på hemsidan.

Mer information om hur du säger upp en bilplats.

   

Uppsägningstiden är tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter att vi fått in din uppsägning. Exempel: Hyresavtalet sägs upp under mars månad, ditt avtal upphör då 30 juni.

Läs mer om vad som gäller vid uppsägning av hyresavtal här.

Undantag:

Vid bostadsbyte genom direktbyte.

Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid.

Vid uppsägning för flytt till särskilt boende såsom vård- och omsorgsboende tillämpar vi en månads uppsägningstid vid uppvisande av nytt kontrakt.

   

Dödsbo kan inom en månad från dödsfallet säga upp hyresavtalet med en månads uppsägning räknat från närmast kommande månadsskifte.

Läs mer om uppsägning vid dödsfall här.

   

Nej, uppsägningstiden är reglerad av hyreslagen och efterföljs därefter.

   

Du som är hyresgäst hos oss kan se lediga bilplatser (parkeringsplatser/garage) som finns i ditt bostadsområde. Lediga bilplatser publiceras på hemsidan och du anmäler själv intresse. För att kunna anmäla intresse på en ledig bilplats ska du först ha registrerat en intresseanmälan för bilplats under Mina sidor. Den med längst kötid får kontrakt på bilplatsen.

Läs mer om hur du söker bilplats här.

   

Ja, man kontaktar vår uthyrning för att boka tid för att teckna ett nytt ”Inneboende-kompiskontrakt”.

   

Nej. Eftersom du avsagt dig besittningsskyddet har du ingen rätt till lägenheten och därmed har du heller inget bytesobjekt.

   

Nej. Du får då säga upp ditt kontrakt och lämna möjligheten till Kompisboende vidare till en ny sökande från bostadskön.

Kontakt, felamälan och störningar  

 

För att kunna logga in på Mina sidor ska du vara registrerad som sökande eller om du redan är hyresgäst hos oss, ha aktiverat dig på Mina sidor.

OBS! Man måste logga in på Mina sidor en gång varje år för att behålla sin intresseanmälan i vår bostadskö.

Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord och följer instruktionerna.

   

Du kan lämna en felanmälan som inte är akut när som helst på Mina sidor. Det går också bra att ringa via vårt Kundcenter 08-590 980 00 under våra öppettider.

En akut felanmälan när vi har stängt lämnas hos vår jour på telefon 08-590 336 00.

   

Kontakta vårt Kundcenter telefon 08-590 980 00 eller e-post post@vasbyhem.se.

   

Om du behöver komma i kontakt med din kvartersvärd går det bra att skicka e-post till post@vasbyhem.se eller ringa via vårt Kundcenter 08-590 980 00.

Felanmälan går bra att lämna under Mina sidor.

   

Ja, du är anonym på så sätt att vi aldrig lämnar ut några uppgifter om vilka som hör av sig till oss. Däremot behöver du ange vem du är när du kontaktar oss eller störningsjouren så att vi vid behov kan komma i kontakt med dig och lämna återkoppling.

Mer information om hur vi arbetar med störningar.

  Frågor om underhåll och tillval

 

Hos oss har vi Fastighetsägarstyrt lägenhetsunderhåll (FLU) vilket innebär att det är Väsbyhem som har ansvaret för hur och när inre underhåll ska utföras. Om du önskar få inre underhåll utfört i din lägenhet eller har frågor är du välkommen att kontakta oss på 08-590 980 00.

Läs mer om lägenhetsunderhåll här.

   

Ja, vi har tagit fram ett utbud av olika tillval som du som är kontraktsinnehavare kan göra till din lägenhet. Kostnaden för tillvalen betalas oftast som ett hyrestillägg. Ett tillval kan t ex vara nya köksluckor, bänkskiva, dragning av el till diskmaskin eller målning.

Läs mer om våra tillval här.

 

   

Om du som är kontraktsinnehavare vill beställa ett tillval gör du detta i vårt Kundcenter på Centralvägen 1.

Läs mer om våra tillval här.

   Övriga frågor

 

Det är Väsbyhem som tar hand om snöröjning och sandning av allmänna ytor i bostadsområdet. Du som hyr en parkeringsplats ansvarar själv för snöröjning och sandning av denna.

   

Du som är hyresgäst hos oss kan kostnadsfritt kontakta vår skadedjursbekämpare Nomor direkt om du misstänker att du hittat skadedjur i din lägenhet. Du kan både ställa frågor och lämna en anmälan på Nomors hemsida www.nomor.se eller ringa Nomor på telefon 0771-122 300.

   

Kontakta oss

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Kontakta oss så hjälper vi dig.