Frågor och svar - Bo hos oss
Det här är några vanliga frågor vi brukar få. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här.
Frågor om hyresbetalning
Hyran betalas alltid i förskott och ska vara betald senast sista vardagen i månaden innan. Det är alltid ditt ansvar att försäkra dig om att hyran är betald i tid. Exempel: hyran för april månad ska vara betald senast den sista mars.
Ja, med autogiro betalas din hyra alltid på förfallodatum och hyran dras automatiskt från ditt bankkonto. Logga in på din bank, leta fram autogiro och sök fram AB Väsbyhem och följ instruktionerna. Blankett för autogiroanmälan kan även fås från vårt Kundcenter.
Ja, du anmäler i din internetbank om du vill ha E-faktura.
Om du loggar in på Mina sidor hittar du dina hyresfakturor och ocr-nummer under Faktura. Om du behöver en ny hyresavi tar du kontakt med oss via vårt Kundcenter.
Nej, hyresbetalning ska ske i tid enligt hyresavtal och hyreslag. Det finns alltid risk att hyresavtalet förloras vid hyresskuld. Vi arbetar vräkningsförebyggande, kontakta oss därför så fort som möjligt vid uppkomna problem.
Frågor om dina hyresavtal
Nej, det går inte att skriva till någon person på ett redan pågående hyresavtal.
Nej, den som står på kontraktet ska också vara den som bor i lägenheten och vara folkbokförd på adressen.
Ja, du får som hyresgäst ha inneboende under förutsättning att du själv samtidigt bor i lägenheten. Du får ta ut hyra av den inneboende, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra som tillsammans blir större än vad du själv betalar i hyra.
Om du behöver hyra ut din lägenhet i andra hand ska du fylla i blanketten ”Ansökan om uthyrning i andra hand” som finns att skriva ut från hemsidan eller kan fås i vårt Kundcenter. Du måste ha fått ett godkännande från oss innan du kan hyra ut din lägenhet i andra hand.
Det finns olika vägar att gå. Antingen registrerar du dig som sökande och anmäler intresse på de lediga lägenheter du är intresserad av. Du kan också annonsera via Annonstorget under Mina sidor. När du hittat någon som du vill byta lägenhet med fyller du och den du vill byta med i blanketten ”Ansökan om bostadsbyte” och lämnar in till oss.
Du kan säga upp din lägenhet på Mina sidor eller lämna in en skriftlig uppsägning till oss, använd gärna vår uppsägningsblankett.
Du kan säga upp din parkering på Mina sidor eller lämna in en skriftlig uppsägning till oss, använd gärna vår uppsägningsblankett.
Uppsägningstiden är tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter att vi fått in din uppsägning. Exempel: Hyresavtalet sägs upp under mars månad, ditt avtal upphör då 30 juni.
Läs mer om vad som gäller vid uppsägning av hyresavtal här.
Undantag:
- Vid bostadsbyte genom direktbyte.
- Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid.
- Vid uppsägning för flytt till särskilt boende såsom vård- och omsorgsboende tillämpar vi en månads uppsägningstid vid uppvisande av nytt kontrakt.
Dödsbo kan inom en månad från dödsfallet säga upp hyresavtalet med en månads uppsägning räknat från närmast kommande månadsskifte.
Nej, uppsägningstiden är reglerad av hyreslagen och efterföljs därefter.
Du som är hyresgäst hos oss kan se lediga bilplatser (parkeringsplatser/garage) som finns i ditt bostadsområde. Lediga bilplatser publiceras på hemsidan och du anmäler själv intresse. För att kunna anmäla intresse på en ledig bilplats ska du först ha registrerat en intresseanmälan för bilplats under Mina sidor. Den med längst kötid får kontrakt på bilplatsen.
Ja, du kontaktar vår uthyrning för att boka tid för att teckna ett nytt ”Inneboende-kompiskontrakt”.
Nej. Eftersom du avsagt dig besittningsskyddet har du ingen rätt till lägenheten och därmed har du heller inget bytesobjekt.
Nej. Du får då säga upp ditt kontrakt och lämna möjligheten till Kompisboende vidare till en ny sökande från bostadskön.
Kontakt, felamälan och störningar
För att kunna logga in på Mina sidor ska du vara registrerad som sökande eller om du redan är hyresgäst hos oss, ha aktiverat dig på Mina sidor.
OBS! Du måste logga in på Mina sidor en gång varje år inom 12 månader för att behålla din intresseanmälan i vår bostadskö.
Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord och följer instruktionerna. Alternativt använder BankID för inloggning.
Om du har problem att logga in på Mina sidor med BankID kan det bero på att BankID enbart stödjer inloggning i operativsystemets standardwebbläsare. Om du till exempel har iPhone stöds endast inloggning med BankID via Safari. Prova att logga in ytterligare en gång med BankID om du har problem. Då bör standardwebbläsaren ha startats och du kan logga in.
Du kan lämna en felanmälan som inte är akut när som helst på Mina sidor. Det går också bra att ringa oss på telefon 08-590 980 00 under våra öppettider.
En akut felanmälan när vi har stängt lämnas hos vår jour på telefon 08-590 336 00.
Mer information om hur du lämnar en felanmälan på Mina sidor och tips hur du löser enkla fel själv
Enklast är att lämna en felanmälan på Mina sidor eller kontakta oss på telefon 08-590 980 00.
Om du behöver komma i kontakt med din kvartersvärd går det bra att skicka e-post till post@vasbyhem.se eller ringa via vårt Kundcenter 08-590 980 00.
Felanmälan går bra att lämna under Mina sidor.
Ja, du är anonym på så sätt att vi aldrig lämnar ut några uppgifter om vilka som hör av sig till oss. Däremot behöver du ange vem du är när du kontaktar oss eller störningsjouren så att vi vid behov kan komma i kontakt med dig och lämna återkoppling.
Frågor om underhåll och tillval
Hos oss har vi Fastighetsägarstyrt lägenhetsunderhåll (FLU) vilket innebär att det är Väsbyhem som har ansvaret för hur och när inre underhåll ska utföras. Om du önskar få inre underhåll utfört i din lägenhet eller har frågor är du välkommen att kontakta oss på 08-590 980 00.
Ja, vi har tagit fram ett utbud av olika tillval som du som är kontraktsinnehavare kan göra till din lägenhet. Kostnaden för tillvalen betalas oftast som ett hyrestillägg. Ett tillval kan till exempel vara nya köksluckor, bänkskiva, dragning av el till diskmaskin eller målning.
Om du som är kontraktsinnehavare vill beställa ett tillval gör du detta i vårt Kundcenter på Centralvägen 1.
Övriga frågor
Det är Väsbyhem som tar hand om snöröjning och sandning av allmänna ytor i bostadsområdet. Du som hyr en parkeringsplats ansvarar själv för snöröjning och sandning av denna.
Du som är hyresgäst hos oss kan kostnadsfritt kontakta vår skadedjursbekämpare direkt om du misstänker att du hittat skadedjur i din lägenhet. Du kan både ställa frågor och lämna en anmälan på Rentokils hemsida rentokil.se eller ringa Rentokil på telefon 0771-122 300.
Ja. Porttelefonen har en batteribackup och om den tar slut så kommer porten att stå upplåst tills strömmen är tillbaka.
Kontakta oss
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta oss så hjälper vi dig.
- Chatta/Kontakta oss på vår webbsida
- Telefon 08-590 980 00