Guidar rätt i den digitala djungeln

En man och en kvinna som står bredvid en bil med gula radhus i bakgrunden

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, ändå finns det en del seniorer som lever i ett digitalt utanförskap. De digitala hemguiderna Björn Karlsson och Cintya Calles Soriano försöker ändra på det.

För drygt ett år sedan lanserade Upplands Väsby kommun tjänsten digital hemguide som riktar sig till kommuninvånare som är 70 år och äldre.

– Många äldre lever i ett digitalt utanförskap och har till exempel svårt att själva installera bank-id, som i dag är en nödvändighet för att kunna identifiera sig på nätet och handla online. För de flesta i min ålder är det självklart att göra sina bankärenden online och att betala via Swish men så är det inte för många äldre, säger Björn Karlsson, som var med och startade digital hemguide.
Seniorer som vill anlita en digital hemguide kan ringa till kommunen och beskriva vad de vill ha hjälp med. Därefter ringer Björn Karlsson eller Cintya Calles Soriano upp och bokar en tid för hembesök.

– Vi hjälper till med allt från att återställa lösenord och visa hur man betalar räkningar online till att ladda ner appar. Många äldre har tidigare bett sina barnbarn om hjälp men upplever att den yngre generationen förklarar så snabbt att de inte hinner med. När vi kommer på besök kan det ta allt från en till tre timmar. Vi förklarar lugnt och pedagogiskt. Syftet är att seniorerna ska bli självgående i den digitala djungeln, förklarar Cintya, som är utbildad IT-pedagog och jobbar som digital hemguide i Upplands Väsby sedan några veckor tillbaka.

Precis som Björn tycker hon att det är roligt att hjälpa äldre.

– Jag jobbade tidigare med rehabilitering av äldre med synnedsättning, förklarar Cintya.

Det har varit stor efterfrågan på tjänsten. Fram till nu har det gjorts 377 hembesök.

– Vi vill inte att väntetiden ska bli för lång så jag är glad att jag nu har fått en kollega, säger Björn, som tidigare har jobbat med IT-support och är duktig, inte bara på teknik, utan också på att sätta människan i fokus.

– Vi möts av en otrolig tacksamhet. Sådant som är enkelt för oss kan vara väldigt svårt för äldre. Många gick i pension innan datorerna slog igenom på våra arbetsplatser och då kan startsträckan vara lång, säger Björn.

Under dagens första hembesök hjälpte Cintya en äldre dam som ville kunna se bilderna på barnbarnen på tv:n. Första steget bestod av att flytta bilderna från mobiltelefonen till datorn, och sedan över till en USB-sticka.

– Nästa gång ska jag visa hur hon får upp bilderna på tv-skärmen. Det är viktigt att ta det i flera steg, då det kan vara svårt att ta in för mycket information vid ett tillfälle. Jag kommer också att skriva en lathund så att hon kan göra det själv nästa gång, säger Cintya.

– Pensionärsorganisationerna brukar arrangera IT-kurser i klassrumsformat men många äldre behöver mer individuell tid och en fördel med att vi kommer hem till dem är att vi kan visa på deras egna smartphones, surfplattor och datorer, förklarar Björn.

En kvinna och en man sitter bredvid varandra framför en vägg av vitt kakel med en gul taklampa

De båda digitala hemguiderna Cintya och Björn

Behoven hos de äldre skiftar. Någon kan ha svårt att få i gång sin skrivare medan någon annan vill kunna ringa videosamtal och en tredje vill skaffa en surfplatta och behöver hjälp att jämföra olika modeller.

– Vi ställs inför många olika frågeställningar, vilket kan vara en utmaning. Det finns en mängd appar och digitala tjänster som vi behöver ha koll på, säger Björn.

I snitt gör Cintya och Björn två till tre hembesök per dag och de känner ofta att de gör skillnad i de äldres liv.

– Jag besökte till exempel nyligen en dam som hade problem med sitt e-postkonto och inte lyckades logga in. Vi löste problemet och när hon loggade in visade det sig att hon fått ett erbjudande om en lägenhet och att hon var tvungen att svara inom tre dagar. Det var en möjlighet som hon hade missat om hon inte hade kommit åt sin e-post, säger Cintya.

Att telefonbedrägerier drabbar många äldre är något som de båda har märkt av.

– En dam ringde mig och var förtvivlad. Någon hade ringt och utgett sig för att komma från hennes bank och ville att hon skulle signera med sitt bank-id, vilket hon dessvärre gjorde. Men vi lyckades spärra hennes bank-id innan bedragarna kom över några pengar, säger Björn och ger ett råd till alla äldre:

– Tänk på att banker, myndigheter och seriösa företag aldrig ringer upp och ber om känsliga uppgifter. Får du ett sådant samtal ska du genast lägga på. Bedragarna är ofta väldigt listiga. Första gången de ringer kanske de säger att de är från ett undersökningsföretag och undrar vilken bank du har. Under nästa samtal försöker de få reda på ditt personnummer och när de har det, försöker de få dig att signera med ditt bank-id.

För att de äldre ska känna sig trygga när den digitala hemguiden kommer på besök har Björn och Cintya alltid en id-bricka runt halsen och på den finns ett nummer till kommunen så att man kan ringa och kontrollera.

– Våra ansikten syns också på kommunens hemsida, i sociala medier och i de utskick till äldre som vi har gjort. Så de flesta känner igen oss vid det här laget, säger Björn.

 

Digital hemguide

Du som har fyllt 70 år och som bor i Upplands Väsby kan utan kostnad få hjälp med teknik i hemmet. Kommunens digitala hemguider kommer hem till dig och guidar dig rätt i den digitala djungeln.

Läs mer om kommunens digitala hemguide på Upplands Väsby kommuns hemsida.


Det här kan du få hjälp med

Du kan få hjälp med dator, telefon, surfplatta och tv samt digitala tjänster. Det är dock alltid du själv som skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord.

Målsättningen är att du ska bli mer självständig i den digitala djungeln och därför kan du få instruktioner, ställa frågor och testa själv. Nästa gång kanske du klarar det på egen hand.

Den digitala hemguiden har inte möjlighet att hjälpa till med montering, fast installation, service eller abonnemang.

Så här bokar du

För att boka den digitala hemguiden, ring 08-590 970 00 och beskriv ditt önskemål.

För att få hjälp behöver du ha fyllt 70 år och vara boende i Upplands Väsby kommun.

 

 

Våra Kvarter

I senaste numret av Väsbyhems hyresgästtidning träffade vi kommunens digitala hemguider, Cintya och Björn för att få veta mer om den nya tjänsten man erbjuder kommuninvångare som är 70 år och äldre. 

Framsida på en tidning med en bild på en man och en kvinna som står framför en bil och ett hus

Du hittar tidningen Våra Kvarter som pdf här på vår hemsida om du vill läsa fler artiklar.

Våra Kvarter delas ut fyra gånger per år till Väsbyhems hyresgäster.