Den 8 januari 2020 tecknades avtal mellan Hyresgästföreningen och Väsbyhem om årlig hyreshöjning för 2020 och 2021. I enlighet med avtalet höjs hyran med 2,1% från den 1 januari 2021, där 0,3 % utgörs av extra satsningar på trygghet och trivsel. I september inkom Hyresgästföreningen med en förhandlingsframställan för att omförhandla avtalet, något som Väsbyhem avvisat mot bakgrund av nedan sammanfattade punkter. I dagarna skickar Hyresgästföreningen ut ett brev till sina medlemmar angående detta.
Varför står Väsbyhem fast vid avtalad hyreshöjning?
Väsbyhems ambition och målsättning är att säkerställa trygga och trivsamma boendemiljöer. Med ansvaret för vårt fastighetsbestånd och alla våra hyresgästers trivsel, följer både underhåll och ytterligare bostadsutveckling. Stamrenoveringar, trivselåtgärder i gemensamma ytor och trygghetssatsningar på utemiljön är bara några exempel på åtgärder som vi konstaterat är nödvändiga. Men även trivselstärkande hyresgästförmåner såsom sommarkollo och simskola för barn, boendedialoger, gårdstrubadurer, utomhusträning och utomhusbio ser vi som långsiktigt viktiga satsningar. Utöver detta täcker Väsbyhems hyreshöjningar rena kostnadsökningar som dessvärre inte tagit hänsyn till pandemin. Allt sammantaget innebär detta att vi behöver genomföra vår planerade årliga hyreshöjning.
Hur har Väsbyhem anpassat sitt arbete under pandemin?
Väsbyhem gick tidigt i våras ut med information på hemsidan angående målsättningen att ingen hyresgäst ska förlora sitt hyreskontrakt till följd av pandemin. Detta löfte har vi hållit.
Vi har bedrivit ett systematiskt arbete från pandemins start när det gäller riktade insatser till hyresgäster som är i behov av dessa, såväl bostadshyresgäster som lokalhyresgäster. Vi fortsätter att uppmana den som på grund av pandemin fått problem med att betala hyran, att kontakta oss så att vi tillsammans kan se över situationen och hitta en lösning.
Väsbyhem har ett gott samarbete med Upplands Väsby kommun. Tillsammans arbetar vi förebyggande för att varje hyresgäst ska kunna behålla sitt hyreskontrakt så långt som det bara är möjligt. Arbetet syftar till att tidigt fånga upp personer som riskerar att förlora sitt hyreskontrakt och sätta in lösningar utifrån individens rådande förutsättningar. Detta är något som Väsbyhem arbetar med kontinuerligt och något som vi givetvis fortsatt med även under den pågående pandemin. Till dags dato har ingen av våra hyresgäster blivit uppsagd till följd av Covid-19 och vi ser att det arbete som bedrivs har effekt. Mot bakgrund av det är det vår övertygelse att våra resurser och lösningar ska fokuseras till riktade satsningar utifrån särskilda behov snarare än spridas på generella åtgärder.
Hur kommer Väsbyhem att arbeta framåt?
Liksom varje år avser Väsbyhem att fortsätta planerat underhåll av våra fastigheter på ett ansvarsfullt sätt. Parallellt med detta vill vi fortsätta med prioriterade satsningar på trygghet, trivsel och kundnöjdhet i våra bostadsområden, men också i kommunen som helhet.
Det är svårt att förutsäga vilka de långvariga konsekvenserna blir av pandemin och den samhällssituation som vi är i just nu. Just på grund av den osäkerheten har Väsbyhem avsatt ca 6 miljoner kr i 2021 års budget för att kunna parera oväntade effekter. Detta motsvarar i sin tur en stor del av hyreshöjningen.
Hur har diskussionen gått med Hyresgästföreningen?
Vi har haft ett mycket gott samtalsklimat med en öppen och konstruktiv dialog. Däremot kan vi konstatera att åsikterna går isär när det gäller på vilket sätt Väsbyhem bäst kan bidra för att mildra den utmanande samhällssituation som pandemin fört med sig. Vad som däremot är säkert är att vi kommer fortsätta jobba stenhårt med de åtgärder som vi ser ger bäst effekt. I slutändan är det trots allt detta som kommer gagna alla.