Frågor och svar - Bo hos oss
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Kan jag betala hyran via autogiro?
-
-
Ja, med autogiro betalas din hyra alltid på förfallodatum och hyran dras automatiskt från ditt bankkonto. Logga in på din bank, leta fram autogiro och sök fram AB Väsbyhem och följ instruktionerna. Blankett för autogiroanmälan kan även fås från vårt Kundcenter.
Läs mer om autogiro här.
-
-
Kan jag få uppskov med att betala hyran?
-
-
Nej, hyresbetalning ska ske i tid enligt hyresavtal och hyresslag. Det finns alltid risk att hyresavtalet förloras vid hyresskuld. Vi arbetar vräkningsförebyggande, kontakta oss därför så fort som möjligt vid uppkomna problem.
-
-
Får jag ha inneboende i min lägenhet?
-
-
Ja, du får som hyresgäst ha inneboende under förutsättning att du själv samtidigt bor i lägenheten. Du får ta ut hyra av den inneboende, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra som tillsammans blir större än vad du själv betalar i hyra.
-
-
Kan jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
-
-
Om du behöver hyra ut din lägenhet i andra hand ska du fylla i blanketten ”Andrahandsuthyrning” som finns att skriva ut från hemsidan eller kan fås i vårt Kundcenter. Du måste ha fått ett godkännande från oss innan du kan hyra ut din lägenhet i andra hand.
Läs mer om att hyra ut i andra hand här.
-
-
Jag vill byta min lägenhet, hur gör jag?
-
-
Det finns olika vägar att gå. Antingen registrerar du dig som sökande och anmäler intresse på de lediga lägenheter du är intresserad av. Du kan också annonsera via Bostadsbytet under Mina sidor. När du hittat någon som du vill byta lägenhet med fyller du och den du vill byta med i en blankett om ”Bostadsbyte” och lämnar in till oss.
Läs mer om Bostadsbyte här.
-
-
Hur lång är uppsägningstiden?
-
-
Uppsägningstiden är tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter att vi fått in din uppsägning. Exempel: Hyresavtalet sägs upp under mars månad, ditt avtal upphör då 30 juni.
Läs mer om vad som gäller vid uppsägning av hyresavtal här.
Undantag:
Om du redan har ett bostadshyresavtal som varat mer än fyra år hos oss och söker en ny lägenhet hos oss finns möjligheten att korta ned uppsägningstiden så att överlappningen inte blir mer än en månad. OBS! gäller inte om du söker en ny lägenhet genom Bostad-Direkt.
Vid bostadsbyte genom direktbyte.
Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid.
Vid uppsägning för flytt till särskilt boende såsom vård- och omsorgsboende tillämpar vi en månads uppsägningstid vid uppvisande av nytt kontrakt.
-
-
Jag kan inte logga in på Mina sidor?
-
-
För att kunna logga in på Mina sidor ska du vara registrerad som sökande eller om du redan är hyresgäst hos oss, ha aktiverat dig på Mina sidor. OBS! Man måste logga in på Mina sidor en gång varje år för att behålla sin intresseanmälan i vår bostadskö.
Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord och följer instruktionerna.
-
-
Är man anonym när klagomål lämnas till Väsbyhem/störningsjouren?
-
-
Ja, du är anonym på så sätt att vi aldrig lämnar ut några uppgifter om vilka som hör av sig till oss. Däremot behöver du ange vem du är när du kontaktar oss eller störningsjouren så att vi vid behov kan komma i ytterligare kontakt med dig samt lämna återkoppling. Mer information om hur vi arbetar med störningar.
-
-
När får jag ommålat i min lägenhet?
-
-
Hos oss har vi Fastighetsägarstyrt lägenhetsunderhåll (FLU) vilket innebär att det är Väsbyhem som har ansvaret för hur och när inre underhåll ska utföras. Om du önskar få inre underhåll utfört i din lägenhet eller har frågor är du välkommen att kontakta oss på 08-590 980 00.
Läs mer om lägenhetsunderhåll här.
-
-
Har Väsbyhem några tillval?
-
-
Ja, vi har tagit fram ett utbud av olika tillval som du som är kontraktsinnehavare kan göra till din lägenhet. Kostnaden för tillvalen betalas oftast som ett hyrestillägg. Ett tillval kan t ex vara nya köksluckor, bänkskiva, dragning av el till diskmaskin eller målning.
Läs mer om våra tillval här.