Frågor och svar - Bo hos oss

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Frågor om hyresbetalning

  • Nedan har vi sammanställt vanliga frågor som gäller hyresavier och betalning av hyran.

  • När ska hyran vara betald?

  • Hyran betalas alltid i förskott och ska vara betald senast sista vardagen i månaden innan. Det är alltid ditt ansvar att försäkra dig om att hyran är betald i tid. Exempel: hyran för april månad ska vara betald senast den sista mars.

  • Kan jag betala hyran via autogiro?

  • Ja, med autogiro betalas din hyra alltid på förfallodatum och hyran dras automatiskt från ditt bankkonto. Blankett för autogiro kan du få från vårt Kundcenter eller skriva ut från hemsidan. Denna fylls i och lämnas/skickas till vårt Kundcenter.

    Läs mer om autogiro här.

  • Kan jag få E-faktura i stället för den vanliga hyresavin?

  • Ja, du anmäler i din internetbank om du vill ha E-faktura.

    Läs mer om E-faktura här.

  • Hur får jag en ny hyresavi/veta OCR-nummer?

  • Om du vill ha en ny hyresavi tar du kontakt med oss via vår växel eller Kundcenter. Om du loggar in på Mina sidor hittar du hyresbelopp och OCR-nummer under Min hyra.

  • Kan jag få uppskov med att betala hyran?

  • Nej, hyresbetalning ska ske i tid enligt hyresavtal och hyresslag. Det finns alltid risk att hyresavtalet förloras vid hyresskuld. Vi arbetar vräkningsförebyggande, kontakta oss därför så fort som möjligt vid uppkomna problem.

  • Frågor om ditt hyresavtal

  • Nedan har vi sammanställt vanliga frågor som gäller ditt hyresavtal.

  • Kan min sambo skrivas till på mitt hyresavtal?

  • Nej, det går inte att skriva till någon person på ett redan pågående hyresavtal.

  • Kan jag låta någon annan bo i min lägenhet i stället för mig?

  • Nej, den som står på kontraktet ska också vara den som bor i lägenheten och vara folkbokförd på adressen.

  • Kan jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

  • Om du behöver hyra ut din lägenhet i andra hand ska du fylla i blanketten ”Andrahandsuthyrning” som finns att skriva ut från hemsidan eller kan fås i vårt Kundcenter. Du måste ha fått ett godkännande från oss innan du kan hyra ut din lägenhet i andra hand.

    Läs mer om att hyra ut i andra hand här.

  • Jag vill byta min lägenhet, hur gör jag?

  • Det finns olika vägar att gå. Antingen registrerar du dig som sökande och anmäler intresse på de lediga lägenheter du är intresserad av. Du kan också annonsera via Bostadsbytet under Mina sidor. När du hittat någon som du vill byta lägenhet med fyller du och den du vill byta med i en blankett om ”Bostadsbyte” och lämnar in till oss.

    Läs mer om Bostadsbyte här.

  • Jag vill säga upp min parkeringsplats, hur gör jag?

  • Du måste lämna in en skriftlig uppsägning till oss. Blankett för uppsägning av ditt hyresavtal finns på hemsidan. Uppsägning Bilplats.

  • Hur lång är uppsägningstiden?

  • Uppsägningstiden är tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter att vi fått in din uppsägning. Exempel: Hyresavtalet sägs upp under mars månad, ditt avtal upphör då 30 juni.

    Undantag:

    Om du redan har ett hyresavtal som varat mer än fyra år hos oss och söker en ny lägenhet hos oss finns möjligheten att korta ned uppsägningstiden så att överlappningen inte blir mer än en månad. OBS! gäller inte om du söker en ny lägenhet genom Bostad-Direkt.

    Vid bostadsbyte genom direktbyte.

    Dödsbo till avliden hyresgäst har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid.

  • Vad gäller vid uppsägning i samband med dödsfall?

  • Dödsbo kan inom en månad från dödsfallet säga upp hyresavtalet med en månads uppsägning räknat från närmast kommande månadsskifte.

    Läs mer om uppsägning vid dödsfall här.

  • Kan uppsägningstiden förkortas?

  • Nej, uppsägningstiden är reglerad av hyreslagen och efterföljs därefter.

  • Hur söker jag parkeringsplats?

  • Du som är hyresgäst hos oss kan se lediga bilplatser (parkeringsplatser/garage) som finns i ditt bostadsområde. Lediga bilplatser publiceras på hemsidan och du anmäler själv intresse. För att kunna anmäla intresse på en ledig bilplats ska du först ha registrerat en intresseanmälan för bilplats under Mina sidor. Den med längst kötid får kontrakt på bilplatsen. Läs mer om hur du söker bilplats här.

  • Kontakt, felanmälan och störningar

  • Nedan har vi sammanställt vanliga frågor som gäller hur man kommer i kontakt med oss, lämnar en felanmälan och hur det fungerar vid störningar.

  • Jag kan inte logga in på Mina sidor?

  • För att kunna logga in på Mina sidor ska du vara registrerad som sökande eller om du redan är hyresgäst hos oss, ha aktiverat dig på Mina sidor. OBS! Man måste logga in på Mina sidor en gång varje år för att behålla sin intresseanmälan i vår bostadskö.
    Om du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenord och följer instruktionerna.

  • Hur lämnar jag en felanmälan?

  • Du kan lämna en felanmälan som inte är akut när som helst under Mina sidor. Det går också bra att ringa via vår växel/kundcenter 08-590 980 00 under våra öppettider. En akut felanmälan när vi har stängt lämnas hos vår jour på telefon 08-590 336 00.

     

  • Min tagg/nyckel fungerar inte eller har tappats bort

  • Kontakta vårt Kundcenter.

  • Hur gör jag för att komma i kontakt med min kvartersvärd?

  • Om du behöver komma i kontakt med din kvartersvärd går det bra att skicka e-post enligt principen förnamn.efternamn@vasbyhem.se eller ringa via vår växel/kundcenter 08-590 980 00. Även felanmälan lämnar du på telefon 08-590 980 00 eller under Mina sidor.

  • Är man anonym när klagomål lämnas till Väsbyhem/störningsjouren?

  • Ja, vi lämnar aldrig ut några uppgifter om vilka som hör av sig till oss.

  • Frågor om underhåll och tillval

  • Nedan har vi sammanställt vanliga frågor som gäller underhåll av lägenheten och hur det fungerar med våra tillval.

  • När får jag ommålat i min lägenhet?

  • Hos oss har vi FLU/Fastighetsägarstyrt lägenhetsunderhåll vilket innebär att det är Väsbyhem som har ansvaret för hur och när inre underhåll ska utföras. Om du önskar få inre underhåll utfört i din lägenhet eller har frågor är du välkommen att kontakta oss på 08-590 980 00.

    Läs mer om lägenhetsunderhåll här.

  • Har Väsbyhem några tillval?

  • Ja, vi har tagit fram ett utbud av olika tillval som du som är kontraktsinnehavare kan göra till din lägenhet. Kostnaden för tillvalen betalas oftast som ett hyrestillägg. Ett tillval kan t ex vara nya köksluckor, bänkskiva, dragning av el till diskmaskin eller målning.

    Läs mer om våra tillval här.

     

  • Hur beställer jag ett tillval till min lägenhet?

  • Om du som är kontraktsinnehavare vill beställa ett tillval gör du detta i vårt Kundcenter på Centralvägen 1.

    Läs mer om våra tillval här.

  • Övriga frågor

  • Nedan har vi sammanställt vanliga frågor som rör lite av varje

  • Vem ansvarar för snöröjning och sandning?

  • Det är Väsbyhem som tar hand om snöröjning och sandning av allmänna ytor i bostadsområdet. Du som hyr en parkeringsplats ansvarar själv för snöröjning och sandning av denna.